"The multimedia dance play adapts Tove Jansson’s The Tales from the Moominvalley. The Finnish classic is given a family friendly contemporary dance makeover and won a Shanghai EXPO 2010 Culture Award." thatsmags.com

keskiviikko 2. kesäkuuta 2010

'Dancing Moominvalley' op de Expo 2010 | Radio86


















Photos: Samuli Roininen, Copyrights: Moomin Characters Ltd


Hallo.

Some of this following may sound a bit, well, Dutch, so don't hesitate to ask for the translation. You find it, I believe. At the Radio86.


Dus.

Heel Goede Middag
iedereen die ook een beetje Nederlands kan lesen.

Gisteren heb ik iets heel leuks en besonderes gefonden. Namelijk en interview van Heikki Mäenpää, die eigenlijk in Nederlands vertaald was.

Wat gezellig!!

Luister maar.

'Dancing Moominvalley' op de Expo 2010


Het is geen geheim dat China tientallen miljoenen bezoekers verwacht voor de wereldtentoonstelling in Shanghai. Wat wel een geheim is, is dat de bezoekers van het Finse paviljoen de kans hebben om een optreden met de naam 'Dancing Moominvalley' te aanschouwen. Een dansproductie gebaseerd op Tove Jansson's boek 'The Tales from the Moominvalley'.

De choreografie is in handen van Samuli Roininen en de muziek is gecomponeerd door Heikki Mäenpää. Radio86 sprak met hem.

“Meer dan 20 jaar geleden ontving ik een telefoontje. Ik was op dat moment werkzaam in het theater als muzikant en componist en een vriend vroeg me of ik de harmonica kon spelen. Op dat moment speelden zij hun eerste Moomin stuk in Tampere met de naam “Who Will Comfort Toffle?” En zij vroegen mij de muziek te componeren. Nu, 21 jaar later, heb ik voor vele toneelstukken de muziek geschreven en de rol van Snufkin, één van Moomin's beste vriend, vertolkt.”



“In meer dan 40 verschillende landen zijn ze al behoorlijk populair. Moomins zijn dan ook erg bijzonder. In november was ik twee weken in Washington. Ik gaf een aantal concerten met Moomings op het podium. Daar zijn ze nog relatief onbekend maar na die twee weken hadden ze een hoop nieuwe fans.”

Volgens Tove Jansson zijn de Moomin boeken fantasie verhalen voor kinderen. Maar Heikki geloofd dat de Moomin shows op zowel kinderen als volwassen zijn gericht.
“Het is gemaakt voor beide. Hier in het Tampere Art Museum hebben we een Moominvalei en wat opvalt is dat bezoekers veelal jonge volwassenen van verschillende landen zijn. Eén van mijn vrienden die de tentoonstelling voor het bezocht zei dat Jansson haar eigen wereld gecreëerd had.”



He explains how the moomins manage to touch both the adults and the children.

Wat else. Dat dit alles heel spannend is.

Leuk toch.

(http://nl.radio86.com/shanghai-world-expo-2010/radio86-shanghai-exclusief/5103/dancing-moominvalley-op-de-expo-2010)
Auteur: Aurelijus Briedis
Vertaler: Maarten van Rijn
Interviewer: Aurelijus Briedis

And the English translation: (http://www.radio86.co.uk/shanghai-world-expo-2010/radio86-shanghai-exclusive/14291/dancing-moominvalley-is-going-to-the-shanghai-expo)


Samuli Roininen, Dance Theatre MD

Ei kommentteja: